maturitní otázky

Maturitní otázky z ESV-HV 2008–2009
(hudební formy, dějiny, teorie)

 

  1.        

Mše, rekviem pašije
(námět, části, vznik a vývoj, známá díla a autoři)

Periodizace dějin hudby, hudební slohy
(obecně historická, obecně umělecká, ryze hudební podle V. Helferta)

Tónová soustava – dělení na interval 8, pojmen. tónové řady, solmizační slab.

  2.        

Chorál, hymnus, žalm
(námět, charakteristika, vznik a vývoj, známá díla a autoři)

Hudba v pravěku, hudba exotická, starožidovská a starověká, středověká hudba duchovní (křesťanský liturgický zpěv) a světská
(papež Řehoř Veliký, Q. z Arezza, P. Vidal, A. de la Halle, H. von Meissen)

Notová osnova, notace – v současnosti, historicky

  3.        

Motet, madrigal
(námět, charakteristika, vznik a vývoj, známá díla a autoři)

Heterofonie a raný středověký vícehlas, ars antiqua, ars nova, anglická kontrapunktická škola, vrcholná renesance – benátská, římská a nizozemská (franko-vlámská) škola
(G. de Machaut, J. Dunstable, A. Gabrieli, P. da Palestrina, O. di Lasso)

Známá hudební tělesa, osobnosti a vzdělávací instituce v ČR

  4.        

Píseň
(námět, forma, vznik a vývoj, známá díla a autoři)

Nejstarší hudební památky na našem území až do renesance včetně
(souvislost s příchodem křesťanství, památky církevní i světské, hudba vokální a instrumentální z doby Karlovy, husitské, Jiříka z Poděbrad a poč. 17. stol., kancionály, literátská bratrstva, K. Harant z Polžic)

Klíče – dnes, historicky

  5.        

Suita, tance
(charakteristika, části, vznik a vývoj, známá díla a autoři)

Baroko, významní skladatelé světové hudby
(J. S. Bach, G. F. Händel, G. Frescobaldi, D. Buxtehude,
A. Corelli, A. Vivaldi, G. Ph. Telemann)

Nota, pomlka – délka, tečka u noty, dělení pravidelné a nepravidelné (duola, triola...)

  6.        

Sinfonia, koncertní předehra
(charakteristika, forma, vznik a vývoj, známá díla a autoři)

Významní tvůrci opery a oratoria do 20. stol.
(J. Peri, G. Caccini, C. Monteverdi, A. Scarlatti, G. B. Pergolesi, G. Carissimi, G. F. Händel, J. B. Lully, J. Ph. Rameau, H. Purcell, Ch. W. Gluck, W. A. Mozart, R. Wagner)

Takt, metrum, polymetrika, předtaktí

  7.        

Concerto grosso, koncertantní symfonie
(charakteristika, části, vznik a vývoj, známá díla a autoři)

Klasicismus v hudbě, první vídeňská škola
(hudební centra, F. J. Haydn, W. A. Mozart, L. van Beethoven)

Rytmus (synkopa, polyrytmika, rubato), tempo (tempová označení, metronom)

  8.        

Sonáta
(námět, části, vznik a vývoj, známá díla a autoři)

Skladatelé z Ruska a Sovětského svazu
(I. Stravinskij, S. Prokofjev, D. Šostakovič, A. Chačaturjan, A. Schnittke)

Dynamická označení (zkratky, značky, změny náhlé i postupné)

  9.        

Fuga
(charakteristika, forma, vznik a vývoj, známá díla a autoři)

Česká barokní hudba
(A. V. Michna z Otradovic, P. J. Vejvanovský, J. D. Zelenka, B. M. Černohorský, Š. Brixi, H. I. F. Biber, kancionály)

Směr populární hudby dle vlastního výběru – charakteristika, představitelé

10.        

Symfonie
(námět, části, vznik a vývoj, známá díla a autoři)

Česká klasicistní hudba
(v zahraničí – J. V. Stamic, A. J. Reicha, F. Benda, J. Mysliveček, J. K. Vaňhal, doma – F. X. Brixi, F. X. Dušek, J. H. Voříšek)

Melodické ozdoby – vibrato, tremolo, trylek, obal, skupinka, opora, příraz...

11.        

Symfonická báseň, citace v hudebních formách
(námět, forma, vznik a vývoj, známá díla a autoři)

Pozdní romantismus
(C. Saint-Saens, V. ď Indy, G. Fauré, R. Strauss, G. Mahler)

Intervaly – celý tón, půltón, posuvky a tóny diaton. a chromat., evr. soustava

12.        

Improvizační hudební formy (fantazie, impromptus aj.)
(charakteristika, forma, vznik a vývoj, známá díla a autoři)

Hudební romantismus, raný německý romantismus
(F. Schubert, C. M. von Weber, F. Mendelssohn-Bartholdy, R. Schumann)

lntervaly – dělení, řada, enharmonická záměna, konsonance, dison.

13.        

Opera
(námět, forma, vznik a vývoj, známá díla a autoři)

Italská hudba v romantismu
(G. Rossini, G. Verdi, verismus, G. Puccini, G. Bizet)

Ladění – přirozené, temperované...

14.        

Melodram
(námět, forma, vznik a vývoj, známá díla a autoři)

Romantická hudba v Čechách v 19. stol.
(B. Smetana, A. Dvořák, Z. Fibich)

Stupnice, tónina; diaton., chrom., celotón., pentatonic., heptatonic., druhy, i historic.

15.        

Koncert
(charakteristika, části, vznik a vývoj, známá díla a autoři)

Ruská hudba v období romantismu
(A. Borodin, N. Rimskij-Korsakov, M. P. Musorgskij, P. I. Čajkovskij, S. V. Rachmaninov)

Přednesová aj. zvl. označení notopisu
(dolce, tranquillo, triste, semplice, graziozo, appasionato, con brio, cantabile..., detache, staccato, legato, tenuto, vibrato, tremolo, arpeggio, flageolet,
con sordini, corona, simile, da capo al Fine, repetice...)

16.        

Variace
(charakteristika, vznik a vývoj, známá díla a autoři)

Zajímavé osobnosti světové hudby 1. pol. 20. stol.
(B. Bartók, C. Orff, J. Ježek, A. Hába, E. Schulhoff, G. Gerschwin, L. Bernstein, A. Copland)

Transpozice, stupnice dur

17.        

Chorální předehra aj. formy ve varhanní hudbě (toccata, preludium)
(námět, forma, vznik a vývoj, známá díla a autoři)

Reakce na novoromantismus
(A. Bruckner, C. A. Franck, J. Brahms, G. Bizet)

St. moll (aiolská, harmonická, melodická)

18.        

Programní symfonie, příznačný motiv
(námět, charakteristika, části, vznik a vývoj, známá díla a autoři)

Novoromantismus v hudbě
(H. Berlioz, F. Liszt, R. Wagner)

St. paralelní, stejnojmen., chromatic., 5tový kruh (+), 4tový kruh (-)

19.        

Cykly, např. klavírní a písňové
(námět, charakteristika, vznik a vývoj, známá díla a autoři)

Polská, norská, finská národní hudba
(F. Chopin, R. Nordraak, E. H. Grieg, J. Sibelius)

Názvy stupňů ve stup. – tónika, subdom., dominanta, akordy na hl. a v. stupních

20.        

Balet, filmová hudba
(námět, charakteristika, části, vznik a vývoj, známá díla a autoři)

Impresionismus
(P. Dukas, A. Roussel, M. de Falla, C. Debussy, M. Ravel, O. Respighi)

T5, T05, Tzm, Tzv, obraty

21.        

Smyčcový kvartet aj. komorní hudební formy
(námět, charakteristika, části, sonátová forma aj., vznik a vývoj, známá díla a autoři)

Evropská moderna
(A. Skrjabin, O. Messiaen, druhá vídeňská škola, P. Hindemith, B. Britten, Pařížská šestka)

T7, obraty, hlavní na 5., 2., 7. st.

22.        

Koleda, pastorela
(námět, forma, vznik a vývoj, známá díla a autoři)

Odraz folklóru a světové moderny v čes. hudbě zvláště 1. pol. 20. stol.
(L. Janáček, B. Martinů, V. Trojan, J. Hanuš, K. Slavický)

Nástroje v orchestru, druhy hlasů ve sboru

23.        

Muzikál
(námět, charakteristika, části, vznik a vývoj, známá díla a autoři)

Skladatelé české moderní hudby od 2. svět. války do současnosti
(P. Eben, Z. Lukáš, M. Kopelent, M. Slavický, J. Teml, P. Kofroň)

Rozhlasové stanice zaměřené na hudbu, zajímavé pořady a jejich tvůrci

24.        

Serenáda, divertimento, casace
(námět, charakteristika, části, forma, vznik a vývoj, známá díla a autoři)

lmpresionismus v české hudbě
(J. B. Foerster, J. Suk, V. Novák)

T9, dominantní v moll, dur

25.        

Oratorium, kantáta
(námět, charakteristika, části, vznik a vývoj, známá díla a autoři)

Skladatelé světové moderní hudby od 2. svět. války do současnosti
(W. Rihm, K. Stockhausen, P. Boulez, L. Nono, J. Cage, G. Ligeti, W. Lutoslawski, K. Penderecki)

Zvuk, tón – vznik, vlastnosti, podmínky slyšení, vlastnosti tónu

 

zájemci o vypracované otázky se mohou obrátit na vedoucí předmětu

© 2009 Všechna práva vyhrazena.

Tvorba webových stránek zdarmaWebnode